JAARVERSLAG 2017-2018

Leerlingenaantallen
Dit seizoen volgden 265 leerlingen muziekles via Dubbelgreep. Deze 265 leerlingen zijn zowel kinderen als volwassenen die les hadden bij een van de docenten van Dubbelgreep. Omdat er sinds september 2017 een vacature is voor een docent Muziek op Schoot, zijn er dit seizoen geen cursussen Muziek op Schoot en Peutermuziek & Dans geweest.

Uitvoeringen
Dubbelgreep organiseerde 12 voorspeelmomenten.
Zaterdag 14 oktober was de eerste voorspeelavond van het seizoen in de Doopsgezinde kerk. Op 25 november was Sinterklaas aanwezig bij de voorspeelavond in de Lutherse kerk. Om 20.30 uur was er nog een voorspeelmoment voor de oudere leerlingen (zonder sinterklaas). Op 17 december 2017 was de 2e editie van Kerst speel je Samen. Er deden 156 instrumentalisten mee en 34 zangers aan het grote kerstsamenspeelorkest en -koor. In het orkest speelden naast (akoestische) blaas- en strijkinstrumenten dit jaar voor het eerst ook pianisten mee. Kerst speel je Samen is toegankelijk voor alle (akoestische) blaas- en strijkinstrumenten, niet uitsluitend voor Dubbelgreepleerlingen.
Speciale gast was dit jaar de Zwolse organist Toon Hagen. Na de repetitie in de ochtend was het burgemeester Henk Jan Meijer die ’s middags het concert opende. Kerst speel je Samen is een traditie geworden die jaarlijks terugkeert. Het talentenconcert was nieuw en vond op 20 januari 2018 plaats in de Stadkamer, dit gaat wegens succes volgend seizoen vervolgd worden.
De Dubbelgreepdag was op 10 februari. Er zijn die dag drie voorspeelmomenten geweest waaronder de volwassenavond. Op deze avond kunnen de volwassen leerlingen van Dubbelgreep voorspelen. Op 14 april was er een algemene voorspeelavond in de Lutherse kerk. De Grote Avond was op zaterdag 2 juni in de Plantagekerk. Het thema was sprookjes en het sprookje van de gelaarsde kat is muzikaal uitgewerkt. Op 7 juli was er een strijkersochtend en een pianomiddag in de Doopsgezinde kerk.

Docenten
Aan het begin van het seizoen waren de volgende docenten verbonden aan Dubbelgreep: Anneke van den Hoogen (hoorn, trompet), Maria Bloem-Dette (zang), Peter Blom (gitaar), Esther de Boer (cello), Simone Colicchia (accordeon), Philine Coops (piano), Mark van Hoof (piano), Paula Hopster (piano),Gea Hoven (orgel/klavecimbel), Jisk Lieftink (piano), Marian Rauh (dwarsfluit en AMV), Karin Vrieling (klarinet), Wilma Jongsma (hobo), Lies van Vledder (viool), Liedewei Spruit (harp), Afke Wiersma (piano) en Els van der Weij (saxofoon).
Gitaardocente Saskia Spinder kwam vanaf september 2017 het docententeam versterken. Aan het einde van het seizoen is Anneke van den Hoogen (hoorn, klein koper) gestopt als docent bij Dubbelgreep.

Bestuur en coördinator
Het bestuur bestond aan het begin van het seizoen uit:
Alet Boukes (voorzitter), Jan Akker (penningmeester), Hilde Telgenhof (algemeen bestuurslid, ouder van Dubbelgreepleerlingen), Esther de Boer (docent) en Simone Colicchia (docent). Hilde Telgenhof is eind september 2017 gestopt als bestuurslid.
Vanaf februari 2018 is Arnold Kalmeijer (ouder van 2 leerlingen) toegetreden als algemeen bestuurslid.
Jan Akker maakt vanaf 1 juli 2018 geen deel meer uit van het bestuur.
Karin Vrieling en Marian Rauh waren de coördinatoren van Dubbelgreep

Sponsors
Dubbelgreep werd dit jaar gesponsord door: André van Putten viool- en cellobouwers, Douwe van der Wal strijkinstrumenten’, De Saxofoonwinkel, ’t Speeltuygh Muziekinstrumenten, Muziekcentrum Oostendorp, Adiba administratiekantoor, De Graaf Muziek, Van der Weerd Grafhorst, Gooody Fooods, Multicopy Zwolle.

Docentencollectief Dubbelgreep
KvK Zwolle 05061019